Prof ni kata orang Melayu tak boleh harapkan bantuan kerajaan semata-mata

Prof ni kata orang Melayu tak boleh harapkan bantuan kerajaan semata-mata

Nampaknya ramai yang gemar menguar-uarkan – orang Melayu masih perlu dibantu oleh kerajaan yang tabung dananya datang daripada cukai orang-orang Melayu dan lebih banyaknya daripada bukan Melayu. Sudah berpuluh tahun Dasar Ekonomi Baru yang dimulakan tahun 1970-an tetapi orang Melayu masih meminta kerajaan menanggung nasib orang Melayu.

Dalam Kolumnya di Sinar Harian Prof Dr Mohd Tajuddin Mohd Rasdi bagi cadangan; telah tiba masanya orang Melayu sendiri yang menolong orang Melayu sebagai projek ibadat dan perubahan sosioekonomi. Dia rasa sudah cukuplah rakyat bukan Melayu menanggung beban orang Melayu.

Dia berikan dua sebab utama kenapa dia cakap macam tu

Pertamanya, dia rasa orang Melayu rata-rata dah ada kuasa belanja dan kehidupan yang baik. Masuk saja pusat beli-belah maka penuh dengan Melayu membeli jenama canggih. Kalau bulan puasa pulak, nak buka puasa di restoran seperti Kenny Rogers Roaters, Manhattan Fish Market, Tony Romas dan sebagainya, jangan harap nak dapat tempat sebab semua telah ditempah terlebih dahulu oleh orang Melayu.

Via Remaja

Kedua, berbilion-bilion wang rakyat Malaysia yang telah dirompak oleh pemimpin Melayu sebagai tonggak Melayu. Wang berbilion ini hak orang-orang miskin Malaysia termasuk umat Melayu. Tetapi malangnya orang Melayu masih menagih khazanah negara yang patutnya untuk hak rakyat berpendapatan rendah di Malaysia tidak kira kaum apa pun.

Prof Tajudin juga rasakan kalau 100,000 orang Melayu kelas pertengahan yang berpendapatan campuran lebih RM10,000 sebulan boleh mengambil satu keluarga Melayu yang berpendapatan rendah maka kita umat Melayu boleh membasmi kemiskinan dan nasib Melayu sambil memohon pahala sebagai ibadat.

Prof Tajudin. Via The Rocket

Ibadat membayar fidyah puasa, fitrah, sedekah dan zakat adalah wang dalam simpanan Melayu yang kita tidak ada hak ke atasnya melainkan ia sampai ke tangan orang-orang miskin. Bayangkan wang yang dapat membantu anak-anak Melayu untuk ke sekolah dan belajar.

Tak perlulah pergi umrah berkali-kali, kubah masjid terlalu mahal

Ada banyak cara selain memberi wang bulanan bagi membantu orang Melayu sebagai zakat atau sedekah kita. Kita juga boleh mengajar anak-anak mereka membaca buku Inggeris atau mengajar sedikit matematik sambil kita sendiri tengok anak-anak kita.

Kita boleh membawa anak-anak ini ke tempat-tempat peranginan yang kita pun dah pergi banyak kali. Kita boleh kurangkan pergi umrah setiap tahun dan sedekahkan kepada pembelajaran dan makan minum anak-anak Melayu yang berkeperluan. Kita tak payah pergi haji berkali-kali dan fokuskan masa dan harta kepada yang lebih memerlukan bantuan kita sebagai tugas dan harta wakaf untuk orang-orang Melayu lain.

Tak perlulah masjid-masjid kita dibina kubah atau menara kerana ini hanya mencantikkan dan bukan sesuatu yang afdal jika dibandingkan kebajikan yang boleh dibuat dengan wang pembinaan elemen-elemen tersebut. Nabi sendiri melarang pembaziran dalam pembinaan apa-apa bangunan sekalipun. Kubah dan menara bukan elemen wajib.

Prof Tajudin beranggapan telah tiba orang Melayu tinggalkan ahli-ahli politik yang asyik kata Melayu perlu bantuan kerajaan. Kitalah kerajaan. Tak payah parti-parti apa pun. Negara kita, kaum kita, tanggungjawab kita Melayulah. Siapa lagi!

Jangan dengar slogan parti dan pemimpin politik yang cuma risau tentang poket

Jangan dengar slogan parti-parti yang hanya mempunyai kepentingan masing-masing dan tanya mana pemimpin politik yang mempunyai wang simpanan beratus juta yang hanya dibelanjakan untuk kempen dan rasuah supaya mengagih kekayaan kepada orang Melayu secara terus. Saban hari kita lihat ramainya orang Melayu yang ditahan MACC kerana rasuah. Tabung Haji pun dirompak Melayu.

Ada pemimpin Melayu yang melaungkan perjuangan Melayu dengan alasan kedudukan istimewa orang Melayu. Kedudukan istimewa orang Melayu hanya perlu apabila tiada siapa pun yang boleh membantu orang Melayu.

Adakah kegiatan seperti ini yang dimaksudkan Prof Tajudin? Via ASD

Sekarang, nah orang Melayu ramai yang berbelanja di restoran-restoran mahal hampir setiap malam. Kalau dikurangkan sedikit beberapa kali makan di Secret Recipe atau McDonald dan makan saja di restoran nasi ayam RM6 sepinggan, kita sudah boleh bantu berapa banyak keluarga dan anak-anak Melayu.

Masalah orang Melayu adalah mereka ingat tanggungjawab membantu Melayu lain adalah tanggungjawab kerajaan saja, bukan masalah mereka. Ini pandangan yang salah. Jika kita dapat membantu maka jatuh wajib dalam Islam kita membantu.

Marilah kita orang Melayu dalam bulan penuh makna ini memasang niat untuk membantu secara berterusan orang-orang Melayu sebagai jambatan kita ke akhirat dan sebagai menjadi elemen mengubah suasana ekonomi dan pendidikan umat Melayu dalam negara ini.

Artikel ini merujuk kepada kolum Prof Dr Mohd Tajuddin Mohd Rasdi di Sinar Harian

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on skype
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on email
Share on print